Na wat te hebben gebackpackt in het verleden en werkzaam geweest te zijn op een internationaal project in Nederland, vond ik het tijd worden om mijn horizon te gaan verbreden en om in het buitenland te gaan werken. In maart 2013 is mijn zoektocht naar vacatures in het buitenland via het internet begonnen. Al snel kwam ik via deze weg terecht bij Globaljobbing. Ik solliciteerde op de functie technical helpdesk agent in Johannesburg te Zuid Afrika. Na wat mail verkeer heen en weer, intake gesprekken via de telefoon en Skype met Jeroen van Globaljobbing ging het balletje uiteindelijk snel rollen. Binnen een week vond er een telefonische sollicitatie met mijn huidige werkgever in Zuid Afrika plaats. Dit was een erg leuk gesprek in het Engels met twee van mijn toekomstige managers. Aangezien ik niet veel IT achtergrond heb, hebben ze toch besloten mij aan te nemen en mij voor mijn ontbrekende IT skills te gaan trainen. Een paar dagen na mijn telefonische sollicitatiegesprek met Zuid Afrika ontving ik een mail dat ik was aangenomen en dat alles in werking gezet zou worden voor het regelen van een werkvisum. Toen begon het echte regelwerk voor mijn nieuwe baan in het buitenland: naar de huisarts voor een gezondheidsverklaring, naar het ziekenhuis voor longfoto’s, naar het gemeentehuis voor een uittreksel uit het geboorteregister en een verklaring van goed gedrag. Papieren vanuit Zuid Afrika, waaronder mijn contract werden naar mij toe verzonden om vervolgens met de hele papieren winkel naar de ambassade in Den Haag te kunnen gaan. Uiteindelijk was mijn werkvisum in orde en kon er een vlucht geboekt worden, vrijdag 12 april 2013 heb ik de Nederlandse bodem verlaten om voor minstens een jaar in Zuid Afrika op de helpdesk in het buitenland te gaan werken. Zaterdag 13 april ben ik geland in Johannesburg en werd ik opgehaald door de eigenaar van het hostel waar ik tijdelijk zou verblijven totdat ik definitieve huisvesting zou vinden. In het hostel aangekomen bleken daar al twee collega’s te zijn die op dezelfde dag als ik zouden starten met hun nieuwe baan. Omdat het goed klikte tussen ons hebben we vrij snel besloten om met zijn drieën op zoek te gaan naar woonruimte, het liefst zo dicht mogelijk bij het werk. Binnen twee weken zijn we ingetrokken in een leuk en ruim appartement op loopafstand van het werk, in de wijk Sandton (het financiële hart van ZA). Aangezien het toch Johannesburg is, wonen we wel voor de zekerheid op een beveiligd complex, net als de meeste collega’s. Met als leuke bijkomstigheid een zwembad! Naast het vinden van een woning en het bijkomende verhuizen, zijn er nog een aantal andere zaken die goed geregeld moesten worden. Onder andere een zorgverzekering en je bankzaken. Gelukkig werden we hier heel goed in begeleid door het bedrijf. Medewerkers van de bank en zorgverzekering kwamen naar het werk zodat je daar gelijk alles met ze kon regelen. Aangezien ik uit een klein stadje in Zeeland kom was de overschakeling naar zo’n grote drukke stad best groot, maar ook daar was ik erg snel aan gewend. Er is altijd wel ergens iets te doen of te beleven. Van middagjes winkelen in een van de grote shopping malls tot hangen in het park, biertjes drinken op een festival, over markten struinen, braaien bij collega’s, casino bezoekjes, weekendje de bergen in, rondtouren op de scooter, nachtclubs, feestjes thuis, vervelen doe ik me hier nooit. Het werk bevalt ook goed, ik heb tot nu toe erg veel geleerd en voel me bijna een echte ITer 😉 Vooral de werksfeer is erg goed, het is een leuke groep met collega’s waarmee ik in mijn vrije tijd ook veel van mijn uitstapjes onderneem. De meeste mensen zijn hier helemaal alleen gearriveerd vanuit Nederland en zitten in het zelfde schuitje. Iedereen staat dan ook altijd voor elkaar klaar, misschien zelfs wel een beetje vergelijkbaar met een grote familie.